Peters carrière krijgt vleugels in de luchtvaartindustrie
In januari 2021, midden in de coronapandemie, startte Peter als consultant bij Bizztalent. Het onboardingproces verliep op afstand, maar voelde toch warm aan. Vanaf dag één voelde hij zich welkom. Wat begon als medewerker van de Servicedesk bij de Belgische luchtverkeersleiding, groeide al snel uit naar een nieuwe rol als Workplace Engineer. Daar vond Peter de afwisseling en technische uitdagingen die hij zocht.
Van Servicedesk naar Workplace Engineer
“Mijn traject verliep vliegensvlug. In 18 maanden tijd ging ik van de medewerker Servicedesk naar Workplace Engineer. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheid en verdiepte me in het beheer van systemen zoals Active Directory, Azure EntraID en zelfs oudere toepassingen zoals Lotus Notes. Die afwisseling maakt mijn job nog boeiender.
In mijn huidige rol werk ik nauw samen met verschillende afdelingen. Samen met mijn team zorg ik ervoor dat de IT-infrastructuur achter de schermen soepel blijft draaien. Dat betekent dat ik dagelijks bezig ben met user accounts, pc-configuraties en systeemmigraties. We zijn bijvoorbeeld bezig met de migratie van pc’s naar Intune. Het plan is om pc’s op afstand klaar te maken, zodat ze zonder fysiek contact kunnen worden opgestuurd. Technische uitdagingen zoals deze houden me scherp. Een goede tip voor iedereen die net begint: domme vragen bestaan niet. Zorg ervoor dat je je bronnen gebruikt en actief zoekt naar antwoorden. Wees open-minded en flexibel in je benadering van uitdagingen. Dat houdt je scherp en helpt je om snel te leren.”
Werken in de luchtvaartsector is fascinerend
“Wat mijn job bijzonder maakt voor mij persoonlijk, is de luchtvaartsector. Voor velen is deze wereld onbekend, maar hij is enorm boeiend. Deze sector heeft altijd een speciale plek gehad, niet alleen omdat ik er nu werk, maar ook omdat mijn vader luchtverkeersleider was. Ik ben opgegroeid met verhalen over deze wereld. De combinatie van civiele en militaire operaties maakt het werk uniek. Het ene moment werk ik samen met luchtverkeersleiders, het volgende met militairen. Hun directe, no-nonsense mentaliteit spreekt me aan. Het is zwart of wit, geen grijze zone, en dat zorgt voor duidelijkheid in alles wat we doen.
Bovendien is geen dag hetzelfde. Soms werk ik met systemen die meer dan 20 jaar oud zijn. Onlangs moest ik iets doen op een Windows 98-systeem, wat een vleugje nostalgie met zich meebracht. Hoewel het oude systemen zijn, vervullen ze nog steeds een belangrijke functie, bijvoorbeeld bij de radarsystemen. Het is fascinerend hoe deze technologieën nog steeds bijdragen aan de veiligheid van het luchtruim.
Vanuit mijn kantoor zie ik dagelijks vliegtuigen opstijgen. Elke dag zie ik de resultaten van ons werk letterlijk de lucht in gaan. Dat geeft me een gevoel van verbondenheid. Ik weet dat wat ik doe, direct bijdraagt aan de veiligheid en efficiëntie van het Belgisch luchtruim. Dat maakt mijn werk niet alleen technisch uitdagend, maar ook maatschappelijk relevant. Werken in de luchtvaartsector? Ik kan het iedereen aanraden.”
Een hete zomer
“In augustus 2024 kreeg ik te maken met een grote technische uitdaging. De opdrachtgever had de Microsoft office licenties aangepast, en plots konden 400 mensen, waaronder luchtverkeersleiders, niet meer in hun mailbox. Dat moest snel opgelost worden. Binnen enkele uren had ik het probleem gevonden en begon ik met de migratie. Dat was even stressen, maar uiteindelijk kon iedereen weer aan de slag. Zulke momenten geven me vertrouwen in mijn vaardigheden. Ze laten me ook zien hoe belangrijk mijn werk is, zeker als je beseft dat luchtverkeersleiders afhankelijk zijn van deze systemen om hun werk te doen.
Daarnaast werk ik nu ook aan de migratie naar Intune voor smartphones en pc’s. We hebben de smartphones al gemigreerd, en nu zijn we bezig met de pc’s. Dit betekent een grote vooruitgang voor de organisatie. De besparing op licenties alleen al heeft het bedrijf een aanzienlijk budget opgeleverd. Dat doet toch wel iets met mijn ego.”